Page 6 - Dijital İtibar Raporu (DİR100)
P. 6

ALGI-İMAJ-İTİBAR-KRİZ YÖNETİMİ

                 Online itibar yönetimi,          olur. Örneğin, bir ürünün za-
               markaların internet                 rarlı olduğu iddiaları ortaya
               ortamında nasıl algılan-             çıktığında, online itibar
               dığına ve bu algının nasıl           yönetimi sayesinde bu id-
               yönetildiğine odaklanan              diaların doğruluğu kontrol
               bir stratejidir. Markaların         edilir ve doğru bir yanıt   riğinin analizini yaptık. Üçüncü adım-
               internetteki görünürlük-           verilir. Böylece, marka imajı   da ise oluşturduğumuz algoritmik for-
               lerini arttırmak, olumsuz   Yunus Baran   korunmuş olur ve müşterile-  mülün de yardımı ile paylaşımların
               yorumları önlemek veya   Yubai Marka   rin marka hakkındaki güveni   içeriğini (olumlu/olumsuz/nötr olma-
                                      Danışmanlığı
               düzeltmek ve müşterilerin   Ajans Kurucusu   artar. Bunun için geniş bir   larına göre) değerlendirerek, marka-
               marka hakkındaki algıları-         yönetim süreci yürütülüyor.   ların dijital itibar skorunu belirledik.”
               nı yönetmek için kullanılan        Online itibar yönetimi; İçerik
               bir dizi stratejik iletişim yönetimi   pazarlama, online itibar izleme,   BAŞARI KRİTERLERİ
               teknikleri içeriyor. Günümüzde   algı–imaj–itibar ve kriz yönetimi   Bilindiği gibi dijital platformlarda gün-
               internetin hızlı yayılımı, dijital ve   gibi unsurları da içinde barındıran   deme gelme sıklığı, bir markanın diji-
               sosyal medyanın popülerleşmesiyle   aşamalardan oluşuyor.      tal varlığı ve marka bilinirliği hakkın-
               birlikte, markalar için online itibarı   DİR100 raporunda gördüğümüz   da fikir vermesi açısından büyük bir
               yönetmenin önemi de arttı. Örneğin   gibi farklı sektörlerdeki markaların   öneme sahip. Yüksek sonuç sayıları,
               müşterilerin bir marka hakkındaki   süregelen online itibar takipleri   markanın dijital medyada daha fazla
               görüşleri çok hızlı bir şekilde yayıla-  zaman zaman ürün lansmanı,   etkileşim aldığı, daha fazla görüntü-
               bilir ve bu olumlu yorumlar, berabe-  hizmet kalitesi, kurumsal gündem,   lendiği veya daha fazla konuşulduğu
               rinde müşteri sadakatini artırarak   toplumsal gelişmeler veya soyut   anlamına gelebilir. Ancak toplam so-
               yeni müşterilerin bu markayı tercih   konulara dönük algı yönlü gelişimler   nuç sayısı, tek başına bir markanın di-
               etmelerini sağlayabilir. Ancak olum-  göstermiştir. Markaların sosyal med-  jital medya başarısını açıklamadığını
               suz yorumlar ve haberler, markanın   yada aktif olmaları, olumlu geri bildi-  hemen söyleyelim. Bunu göz önünde
               imajına zarar verebilir ve potansiyel   rimlerin takibi, olumsuz yorumların   bulunduran çalışmamızda içeriklerin
               müşterilerin markayı tercih etme-  yönetimi, itibar krizleri için hazırlıklı   olumlu/olumsuz olması, sosyal med-
               mesine neden olabilir. Ayrıca, online   olmalarını kolaylaştırır. Süreklilik ge-  yadaki sonuçlarının organik olması
               itibar yönetimi, markaların kriz   rektiren bu yönetim işlemi uçtan uca   gibi daha detaylı veriler kullanılarak
               durumlarında nasıl hareket etmeleri   doğru verilerle, hızlı ve sistematik bir   sektör bazlı skor çalışması yapılarak
               gerektiği konusunda da yardımcı   kurguyla oluşturulmalıdır.   sıralama yapıldı. Böylelikle yanıltıcı
                                                                              bir veri ile ilerlemenin önüne geçildi.
              SOSYAL MEDYA MECRALARININ İSTATİSTİKLERİ
                                         GLOBAL
                                                             TÜRKİYE
               PLATFORM               Kullanıcı Sayısı (milyar)  Kullanıcı Sayısı (milyon)
               Facebook                   2.95                34.4
               YouTube                    2.56                57.4
               WhatsApp                   2.5                 48.8
               Instagram                   2                  52.15
               TikTok                     1.2                 25.56
                                          0.99                16.8
               Facebook Messenger
               LinkedIn                   0.90                13.67
               Snapchat                   0.58                12.90
               Twitter                    0.44                16.10

              DİR SÖZLÜĞÜ
              EN ÇOK KONUŞULAN İLK 10 MARKA                      s  Tekil Sonuç Sayısı: Twitter özelinde hesaplanan bir veridir.
                s
                   Web Platformları Sonuç Sayısı: İçerisinde markaya ait
                   paylaşımların yer aldığı, sosyal medyanın dışındaki; haber   ReTweet içeriklerinden arındırılmış, bağımsız tweetlerin
               MARKA  ADI                SEKTÖR                   TOPLAM SONUÇ
                   siteleri, şikayet siteleri, forumlar, bloglar gibi sonuçların yer
                                                                    toplam sayısıdır.
                   aldığı istatistiklerdir.
               Netflix             EĞLENCE                           1.990.994
               Türk Telekom        TELEKOMÜNİKASYON                   901.247
       72   INB U S INE S S  /  HA Z İ R AN  2 0 2 3
               Türk Hava Yolları   HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI              852.149
               Vodafone            TELEKOMÜNİKASYON                  809.498
               Yemeksepeti         E-TİCARET SEKTÖRÜ                 666.879
               Mercedes            OTOMOTİV                          646.267

               Turkcell            TELEKOMÜNİKASYON                  603.597
               Apple               TEKNOLOJİ                         580.490
               BİM                 ZİNCİR MARKETLER                   514.109
               Disney+             EĞLENCE                            442.510
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11