Page 4 - Dijital İtibar Raporu (DİR100)
P. 4

urumsal itibar tanımının ve ona değer   INBUSINESS ve 18.45 İletişim Ajansı   hip marka oldu. Bunu 901 bin 247 toplam sonuç ile Türk   lar, sözlükler ve benzeri tüm web plat-  Araştırma
 katan parametrelerin teknoloji ile değiş-  olarak bir ilki gerçekleştirerek Türki-  Telekom takip ederken, Türk Hava Yolları ise 852 bin 149   formlarında 2022 yılı boyunca yapılan   kapsamında
 tiği aşikar. Öyle ki eskiden tüketiciye en   ye’de dijital itibarı en yüksek marka-  toplam sonuç ile üçüncü sırada yer aldı. Hemen arkasın-  konuşmaları analiz ettik. Söz konu-
 çok dokunan ve halk arasında en bilinen   ları ortaya koyan bir rapor hazırladık.   dan gelen Vodafone 809 bin 498 sonuç ve Yemeksepeti de   su analizde kullandığımız 16.5 mil-  dijital
 markalar itibarlı olarak yorumlanıyor-  Türkiye’nin önde gelen online itibar   666 bin 879 toplam sonuç sayısı ile dijitalin en etkili mar-  yondan fazla veriyi, 121 ülkede binler-  platform-
 du. Kişilerin markalar hakkında edindiği   yönetimi ajansı 18.45 ile çalışmaya baş-  kaları olarak öne çıkıyor.   ce marka, ajans ve kurum tarafından   larda 2022
 olumlu/ olumsuz izlenim ve tecrübeler ise   layınca gördük ki sosyal medya başta   tercih edilen Meltwater’ın geliştirdiği   yılında yer
 Kçoğunlukla kişi ve marka arasında kalan   olmak üzere tüm dijital platformlar-  TÜM MECRALARDA TARAMA  program aracılığıyla elde ettik” diyor.
 bir sırdı. Ancak işler artık değişti. Tüketici ve kurumlar ara-  da kümülatif olarak veya sektörel da-  1 Ocak 2022-31 Aralık 2022 dönemini kapsayan rapor, ni-  Gürgen, yapılan analizin detayla-  alan tüm
 sındaki sır perdesi dijitalleşme ile ortadan kalktı. Şeffaflaş-  ğılımlarıyla birlikte markaların diji-  hai tüketiciye ulaşan markalar ile ilerledi. Online mecra-  rını ise şöyle anlatıyor: “İlk adımda  içerikler
 tı… Biz de haziran sayımızda bu perdeyi aralamak istedik.   tal itibarlarının kıyaslandığı kapsamlı   ları tek tek analiz eden 18.45 İletişim Ajansı, paylaşılan   sosyal medya ve dijital platformlarda   analiz edildi.
 bir araştırma bulunmuyor. O nedenle   içeriklerin kullanıcılar arasında ne kadar popüler olduğu-  herkese açık şekilde bulunan genel bir
 18.45 İletişim Ajansı’nın uluslararası   nu ortaya koydu. 18.45 İletişim Ajansı Genel Müdürü Ra-  içerik taraması yaptık. En yüksek ra-
 örneklerden de yola çıkarak geliştirdi-  sim Gürgen, çalışma alanlarını dijital mecraların tamamı   kamların söz konusu olduğu marka-
 ği metodoloji ile DİR100’ü hazırlamak   ile yürüttüklerini belirterek, “Twitter, Facebook, Instag-  ları böylece belirledik. İkinci adımda
 üzere aylar süren titiz bir çalışma yü-  ram, YouTube, LinkedIn ve haber siteleri, forumlar, blog-  en çok konuşulan ve gündemde olan
 rüttük. Amacımız dijital dönüşümün
 artık kaçınılmaz olduğu bu ortamda
 SOSYAL MEDYA MECRALARININ İSTATİSTİKLERİ  Türkiye’de markaların performans-
 TÜRKİYE
 GLOBAL
 PLATFORM  Kullanıcı Sayısı (milyar)  Kullanıcı Sayısı (milyon)  larını ve itibarlarını kıyaslayacakla-  SEKTÖRLERİN GÖRÜNÜMÜ
 rı DİR100 raporu ile bu alandaki ek-
 Facebook  2.95   34.4   sikliği gidermek.    SEKTÖR  SEKTÖRDEKİ  TOPLAM SONUÇ  TAHMİNİ ERİŞİM  ORTALAMA   ORTALAMA   ORTALAMA
 YouTube  2.56  57.4             MARKA SAYISI  SAYISI                    SKOR   POZİTİF ORAN (%)  NEGATİF ORAN (%)
 WhatsApp  2.5   48.8   DİR100’E ÖZEL METODOLOJİ  EĞLENCE  4  2.798.555  655.614.598  64.42  21  17
 Instagram  2   52.15   Türkiye’de Dijital İtibarı En Yüksek   TELEKOMÜNİKASYON  3  2.314.342  588.244.820  80.04  20  16
 TikTok  1.2   25.56   100 Markayı belirlediğimiz bu araş-  OTOMOTİV  8  2.103.578  686.758.289  68.81  22  18
 0.99   16.8   tırmada Türkiye’nin önde gelen pro-  4  1.226.729  410.859.833  69.93  26         19
 Facebook Messenger  E-TİCARET        5      1.223.381   377.219.433    71.43       16           29
 LinkedIn  0.90   13.67   fesyonel ve büyük markalarına hiz-  ZİNCİR MARKETLER  12  1.058.936  446.637.310  58.49  20  16
 Snapchat  0.58   12.90   met veren online itibar yönetim ajansı   GIDA  5  1.043.756  328.413.238  65.69  29  15
 18.45 İletişim Ajansı’nın uluslararası
 Twitter  0.44   16.10   TEKNOLOJİ    4
 Norveç merkezli Meltwater ile birlikte   HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI  1.040.157  445.634.901  62.73  21  20
 geliştirdiği özel bir metodolojiyi kul-  İÇECEK  7  699.170  217.803.230  66.50    21           19
 landık. Tüketici markalarının ağırlık-  AKARYAKIT   6  626.603  388.119.206  64.08  24          12
 EN ÇOK KONUŞULAN İLK 10 MARKA  ta olduğu 20 sektörü markaja alarak   DAYANIKLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ  5  495.528  415.053.668  75.11  22  21
 hazırladığımız listede Türkiye’nin en   ENERJİ  3  408.628  211.188.145  74.00     17           25
 MARKA  ADI  SEKTÖR  TOPLAM SONUÇ
 çok konuşulan 100 markasını belir-  GİYİM  9  386.354   344.929.557    65.19       23           14
 Netflix  EĞLENCE  1.990.994  ledik. Milyonlarca paylaşım ve içeri-  MOBİLYA  5  327.492  106.883.073  72.28  19  10
 Türk Telekom  TELEKOMÜNİKASYON  901.247  ği inceleyerek elde ettiğimiz verilere   LOJİSTİK VE TAŞIMACILIK  4  227.762  193.454.380  68.97  22  25
                                      3
                                                                                                 24
                                                         56.230.641
                                              164.534
 göre eğlence ve iletişim markalarının
                                                                                    21
                                                                        72.96
 Türk Hava Yolları  HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI  852.149  ağırlık kazandığı ilk 10’un şampiyonu   KOZMETİK VE KİŞİSEL BAKIM  3  117.216  90.794.353  72.69  31  11
           SİGORTACILIK
 Vodafone  TELEKOMÜNİKASYON  809.498  Netflix, ikinci ise Türk Telekom oldu.   KARAYOLU TAŞIMACILIĞI  3  117.203  101.677.757  71.74  22  32
                                      3
                                                                        77.96
 Yemeksepeti  E-TİCARET SEKTÖRÜ  666.879  Biri global, diğeri yerli iki şirketin ar-  BOYA   4  109.559  28.899.894  70.25  15  12
                                              60.173
                                                                                                 13
                                                                                    31
                                                         100.055.198
 Mercedes  OTOMOTİV  646.267  dından üçüncülüğe yerleşen ise Tür-  LASTİK
 kiye’nin global markası THY oldu. 1
 Turkcell  TELEKOMÜNİKASYON  603.597  Ocak-31 Aralık 2022 tarihleri arasın-  DİR SÖZLÜĞÜ
 Apple  TEKNOLOJİ  580.490  daki dijital içeriklerin değerlendiril-  s Dijital İtibar: Dijital itibar; bir bireyin, kurumun ya da markanın   s Monitoring Programı: Dijital medya platformlarında
 BİM  ZİNCİR MARKETLER  514.109  diği raporda Netflix 1 milyon 990 bin   dijital ortamda oluşturduğu algı ve değerdir. Sosyal medya   anlık ve geçmiş zamanlı olarak markaların veya kişilerin
 994 toplam sonuç sayısı ile dijital plat-
             paylaşımları, yorumlar, haberler, forum içerikleri, sözlük entryleri,
                                                              itibarını, etkileşimlerini ve hakkında yapılan konuşmaları
 Disney+  EĞLENCE  442.510  formlarda en çok paylaşım sayısına sa-  blog paylaşımları vb. tüm içerikler dijital itibarı oluşturur.  takip etmek için kullanılan web tabanlı yazılımlardır.
 68  INB U S INE S S  /  HA Z I R AN  2 0 2 3                                HA Z I R AN  2 0 2 3  /  INB U S INE S S  69
   1   2   3   4   5   6   7   8   9