Page 4 - Dijital İtibar Raporu (DİR100)
P. 4
urumsal itibar tanımının ve ona değer INBUSINESS ve 18.45 İletişim Ajansı hip marka oldu. Bunu 901 bin 247 toplam sonuç ile Türk lar, sözlükler ve benzeri tüm web plat- Araştırma
katan parametrelerin teknoloji ile değiş- olarak bir ilki gerçekleştirerek Türki- Telekom takip ederken, Türk Hava Yolları ise 852 bin 149 formlarında 2022 yılı boyunca yapılan kapsamında
tiği aşikar. Öyle ki eskiden tüketiciye en ye’de dijital itibarı en yüksek marka- toplam sonuç ile üçüncü sırada yer aldı. Hemen arkasın- konuşmaları analiz ettik. Söz konu-
çok dokunan ve halk arasında en bilinen ları ortaya koyan bir rapor hazırladık. dan gelen Vodafone 809 bin 498 sonuç ve Yemeksepeti de su analizde kullandığımız 16.5 mil- dijital
markalar itibarlı olarak yorumlanıyor- Türkiye’nin önde gelen online itibar 666 bin 879 toplam sonuç sayısı ile dijitalin en etkili mar- yondan fazla veriyi, 121 ülkede binler- platform-
du. Kişilerin markalar hakkında edindiği yönetimi ajansı 18.45 ile çalışmaya baş- kaları olarak öne çıkıyor. ce marka, ajans ve kurum tarafından larda 2022
olumlu/ olumsuz izlenim ve tecrübeler ise layınca gördük ki sosyal medya başta tercih edilen Meltwater’ın geliştirdiği yılında yer
Kçoğunlukla kişi ve marka arasında kalan olmak üzere tüm dijital platformlar- TÜM MECRALARDA TARAMA program aracılığıyla elde ettik” diyor.
bir sırdı. Ancak işler artık değişti. Tüketici ve kurumlar ara- da kümülatif olarak veya sektörel da- 1 Ocak 2022-31 Aralık 2022 dönemini kapsayan rapor, ni- Gürgen, yapılan analizin detayla- alan tüm
sındaki sır perdesi dijitalleşme ile ortadan kalktı. Şeffaflaş- ğılımlarıyla birlikte markaların diji- hai tüketiciye ulaşan markalar ile ilerledi. Online mecra- rını ise şöyle anlatıyor: “İlk adımda içerikler
tı… Biz de haziran sayımızda bu perdeyi aralamak istedik. tal itibarlarının kıyaslandığı kapsamlı ları tek tek analiz eden 18.45 İletişim Ajansı, paylaşılan sosyal medya ve dijital platformlarda analiz edildi.
bir araştırma bulunmuyor. O nedenle içeriklerin kullanıcılar arasında ne kadar popüler olduğu- herkese açık şekilde bulunan genel bir
18.45 İletişim Ajansı’nın uluslararası nu ortaya koydu. 18.45 İletişim Ajansı Genel Müdürü Ra- içerik taraması yaptık. En yüksek ra-
örneklerden de yola çıkarak geliştirdi- sim Gürgen, çalışma alanlarını dijital mecraların tamamı kamların söz konusu olduğu marka-
ği metodoloji ile DİR100’ü hazırlamak ile yürüttüklerini belirterek, “Twitter, Facebook, Instag- ları böylece belirledik. İkinci adımda
üzere aylar süren titiz bir çalışma yü- ram, YouTube, LinkedIn ve haber siteleri, forumlar, blog- en çok konuşulan ve gündemde olan
rüttük. Amacımız dijital dönüşümün
artık kaçınılmaz olduğu bu ortamda
SOSYAL MEDYA MECRALARININ İSTATİSTİKLERİ Türkiye’de markaların performans-
TÜRKİYE
GLOBAL
PLATFORM Kullanıcı Sayısı (milyar) Kullanıcı Sayısı (milyon) larını ve itibarlarını kıyaslayacakla- SEKTÖRLERİN GÖRÜNÜMÜ
rı DİR100 raporu ile bu alandaki ek-
Facebook 2.95 34.4 sikliği gidermek. SEKTÖR SEKTÖRDEKİ TOPLAM SONUÇ TAHMİNİ ERİŞİM ORTALAMA ORTALAMA ORTALAMA
YouTube 2.56 57.4 MARKA SAYISI SAYISI SKOR POZİTİF ORAN (%) NEGATİF ORAN (%)
WhatsApp 2.5 48.8 DİR100’E ÖZEL METODOLOJİ EĞLENCE 4 2.798.555 655.614.598 64.42 21 17
Instagram 2 52.15 Türkiye’de Dijital İtibarı En Yüksek TELEKOMÜNİKASYON 3 2.314.342 588.244.820 80.04 20 16
TikTok 1.2 25.56 100 Markayı belirlediğimiz bu araş- OTOMOTİV 8 2.103.578 686.758.289 68.81 22 18
0.99 16.8 tırmada Türkiye’nin önde gelen pro- 4 1.226.729 410.859.833 69.93 26 19
Facebook Messenger E-TİCARET 5 1.223.381 377.219.433 71.43 16 29
LinkedIn 0.90 13.67 fesyonel ve büyük markalarına hiz- ZİNCİR MARKETLER 12 1.058.936 446.637.310 58.49 20 16
Snapchat 0.58 12.90 met veren online itibar yönetim ajansı GIDA 5 1.043.756 328.413.238 65.69 29 15
18.45 İletişim Ajansı’nın uluslararası
Twitter 0.44 16.10 TEKNOLOJİ 4
Norveç merkezli Meltwater ile birlikte HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI 1.040.157 445.634.901 62.73 21 20
geliştirdiği özel bir metodolojiyi kul- İÇECEK 7 699.170 217.803.230 66.50 21 19
landık. Tüketici markalarının ağırlık- AKARYAKIT 6 626.603 388.119.206 64.08 24 12
EN ÇOK KONUŞULAN İLK 10 MARKA ta olduğu 20 sektörü markaja alarak DAYANIKLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ 5 495.528 415.053.668 75.11 22 21
hazırladığımız listede Türkiye’nin en ENERJİ 3 408.628 211.188.145 74.00 17 25
MARKA ADI SEKTÖR TOPLAM SONUÇ
çok konuşulan 100 markasını belir- GİYİM 9 386.354 344.929.557 65.19 23 14
Netflix EĞLENCE 1.990.994 ledik. Milyonlarca paylaşım ve içeri- MOBİLYA 5 327.492 106.883.073 72.28 19 10
Türk Telekom TELEKOMÜNİKASYON 901.247 ği inceleyerek elde ettiğimiz verilere LOJİSTİK VE TAŞIMACILIK 4 227.762 193.454.380 68.97 22 25
3
24
56.230.641
164.534
göre eğlence ve iletişim markalarının
21
72.96
Türk Hava Yolları HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI 852.149 ağırlık kazandığı ilk 10’un şampiyonu KOZMETİK VE KİŞİSEL BAKIM 3 117.216 90.794.353 72.69 31 11
SİGORTACILIK
Vodafone TELEKOMÜNİKASYON 809.498 Netflix, ikinci ise Türk Telekom oldu. KARAYOLU TAŞIMACILIĞI 3 117.203 101.677.757 71.74 22 32
3
77.96
Yemeksepeti E-TİCARET SEKTÖRÜ 666.879 Biri global, diğeri yerli iki şirketin ar- BOYA 4 109.559 28.899.894 70.25 15 12
60.173
13
31
100.055.198
Mercedes OTOMOTİV 646.267 dından üçüncülüğe yerleşen ise Tür- LASTİK
kiye’nin global markası THY oldu. 1
Turkcell TELEKOMÜNİKASYON 603.597 Ocak-31 Aralık 2022 tarihleri arasın- DİR SÖZLÜĞÜ
Apple TEKNOLOJİ 580.490 daki dijital içeriklerin değerlendiril- s Dijital İtibar: Dijital itibar; bir bireyin, kurumun ya da markanın s Monitoring Programı: Dijital medya platformlarında
BİM ZİNCİR MARKETLER 514.109 diği raporda Netflix 1 milyon 990 bin dijital ortamda oluşturduğu algı ve değerdir. Sosyal medya anlık ve geçmiş zamanlı olarak markaların veya kişilerin
994 toplam sonuç sayısı ile dijital plat-
paylaşımları, yorumlar, haberler, forum içerikleri, sözlük entryleri,
itibarını, etkileşimlerini ve hakkında yapılan konuşmaları
Disney+ EĞLENCE 442.510 formlarda en çok paylaşım sayısına sa- blog paylaşımları vb. tüm içerikler dijital itibarı oluşturur. takip etmek için kullanılan web tabanlı yazılımlardır.
68 INB U S INE S S / HA Z I R AN 2 0 2 3 HA Z I R AN 2 0 2 3 / INB U S INE S S 69