Page 3 - Dijital İtibar Raporu (DİR100)
P. 3

urumsal itibar tanımının ve ona değer   INBUSINESS ve 18.45 İletişim Ajansı       hip marka oldu. Bunu 901 bin 247 toplam sonuç ile Türk   lar, sözlükler ve benzeri tüm web plat-  Araştırma
                                           katan parametrelerin teknoloji ile değiş-  olarak bir ilki gerçekleştirerek Türki-  Telekom takip ederken, Türk Hava Yolları ise 852 bin 149   formlarında 2022 yılı boyunca yapılan   kapsamında
                                           tiği aşikar. Öyle ki eskiden tüketiciye en   ye’de dijital itibarı en yüksek marka-  toplam sonuç ile üçüncü sırada yer aldı. Hemen arkasın-  konuşmaları analiz ettik. Söz konu-
                                           çok dokunan ve halk arasında en bilinen   ları ortaya koyan bir rapor hazırladık.   dan gelen Vodafone 809 bin 498 sonuç ve Yemeksepeti de   su analizde kullandığımız 16.5 mil-  dijital
                                           markalar itibarlı olarak yorumlanıyor-  Türkiye’nin önde gelen online itibar      666 bin 879 toplam sonuç sayısı ile dijitalin en etkili mar-  yondan fazla veriyi, 121 ülkede binler-  platform-
                                           du. Kişilerin markalar hakkında edindiği   yönetimi ajansı 18.45 ile çalışmaya baş-  kaları olarak öne çıkıyor.                    ce marka, ajans ve kurum tarafından   larda 2022
                                           olumlu/ olumsuz izlenim ve tecrübeler ise   layınca gördük ki sosyal medya başta                                                   tercih edilen Meltwater’ın geliştirdiği   yılında yer
                           Kçoğunlukla kişi ve marka arasında kalan           olmak üzere tüm dijital platformlar-           TÜM MECRALARDA TARAMA                            program aracılığıyla elde ettik” diyor.
                             bir sırdı. Ancak işler artık değişti. Tüketici ve kurumlar ara-  da kümülatif olarak veya sektörel da-  1 Ocak 2022-31 Aralık 2022 dönemini kapsayan rapor, ni-  Gürgen, yapılan analizin detayla-  alan tüm
                             sındaki sır perdesi dijitalleşme ile ortadan kalktı. Şeffaflaş-  ğılımlarıyla birlikte markaların diji-  hai tüketiciye ulaşan markalar ile ilerledi. Online mecra-  rını ise şöyle anlatıyor: “İlk adımda  içerikler
                             tı… Biz de haziran sayımızda bu perdeyi aralamak istedik.   tal itibarlarının kıyaslandığı kapsamlı   ları tek tek analiz eden 18.45 İletişim Ajansı, paylaşılan   sosyal medya ve dijital platformlarda   analiz edildi.
                                                                              bir araştırma bulunmuyor. O nedenle            içeriklerin kullanıcılar arasında ne kadar popüler olduğu-  herkese açık şekilde bulunan genel bir
                                                                              18.45 İletişim Ajansı’nın uluslararası         nu ortaya koydu. 18.45 İletişim Ajansı Genel Müdürü Ra-  içerik taraması yaptık. En yüksek ra-
                                                                              örneklerden de yola çıkarak geliştirdi-        sim Gürgen, çalışma alanlarını dijital mecraların tamamı   kamların söz konusu olduğu marka-
                                                                              ği metodoloji ile DİR100’ü hazırlamak          ile yürüttüklerini belirterek, “Twitter, Facebook, Instag-  ları böylece belirledik. İkinci adımda
                                                                              üzere aylar süren titiz bir çalışma yü-        ram, YouTube, LinkedIn ve haber siteleri, forumlar, blog-  en çok konuşulan ve gündemde olan
                                                                              rüttük. Amacımız dijital dönüşümün
                                                                              artık kaçınılmaz olduğu bu ortamda
              SOSYAL MEDYA MECRALARININ İSTATİSTİKLERİ                        Türkiye’de markaların performans-
                                                       TÜRKİYE
                                      GLOBAL
               PLATFORM            Kullanıcı Sayısı (milyar)  Kullanıcı Sayısı (milyon)  larını ve itibarlarını kıyaslayacakla-  SEKTÖRLERİN GÖRÜNÜMÜ
                                                                              rı DİR100 raporu ile bu alandaki ek-
               Facebook               2.95              34.4                  sikliği gidermek.                               SEKTÖR                SEKTÖRDEKİ  TOPLAM SONUÇ  TAHMİNİ ERİŞİM  ORTALAMA   ORTALAMA   ORTALAMA
               YouTube                2.56              57.4                                                                                        MARKA SAYISI  SAYISI                    SKOR   POZİTİF ORAN (%)  NEGATİF ORAN (%)
               WhatsApp                2.5              48.8                  DİR100’E ÖZEL METODOLOJİ                        EĞLENCE                    4      2.798.555   655.614.598    64.42        21          17
               Instagram                2               52.15                 Türkiye’de Dijital İtibarı En Yüksek            TELEKOMÜNİKASYON           3      2.314.342   588.244.820    80.04       20           16
               TikTok                  1.2             25.56                  100 Markayı belirlediğimiz bu araş-             OTOMOTİV                   8      2.103.578   686.758.289    68.81       22           18
                                      0.99              16.8                  tırmada Türkiye’nin önde gelen pro-                                        4      1.226.729   410.859.833    69.93       26           19
               Facebook Messenger                                                                                             E-TİCARET                  5      1.223.381   377.219.433     71.43      16           29
               LinkedIn               0.90              13.67                 fesyonel ve büyük markalarına hiz-              ZİNCİR MARKETLER           12     1.058.936   446.637.310    58.49       20           16
               Snapchat               0.58              12.90                 met veren online itibar yönetim ajansı          GIDA                       5      1.043.756   328.413.238    65.69       29           15
                                                                              18.45 İletişim Ajansı’nın uluslararası
               Twitter                0.44              16.10                                                                 TEKNOLOJİ                  4
                                                                              Norveç merkezli Meltwater ile birlikte          HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI             1.040.157   445.634.901    62.73        21          20
                                                                              geliştirdiği özel bir metodolojiyi kul-         İÇECEK                     7       699.170    217.803.230    66.50        21          19
                                                                              landık. Tüketici markalarının ağırlık-          AKARYAKIT                  6       626.603    388.119.206    64.08       24           12
              EN ÇOK KONUŞULAN İLK 10 MARKA                                   ta olduğu 20 sektörü markaja alarak             DAYANIKLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ  5      495.528    415.053.668     75.11      22           21
                                                                              hazırladığımız listede Türkiye’nin en           ENERJİ                     3      408.628      211.188.145   74.00        17          25
               MARKA  ADI             SEKTÖR               TOPLAM SONUÇ
                                                                              çok konuşulan 100 markasını belir-              GİYİM                      9       386.354    344.929.557     65.19      23           14
               Netflix           EĞLENCE                     1.990.994        ledik. Milyonlarca paylaşım ve içeri-           MOBİLYA                    5       327.492    106.883.073    72.28       19           10
               Türk Telekom      TELEKOMÜNİKASYON             901.247         ği inceleyerek elde ettiğimiz verilere          LOJİSTİK VE TAŞIMACILIK    4       227.762    193.454.380    68.97       22           25
                                                                                                                                                         3
                                                                                                                                                                                           72.96
                                                                                                                                                                                                        21
                                                                                                                                                                                                                    24
                                                                              göre eğlence ve iletişim markalarının
                                                                                                                                                                 164.534
                                                                                                                                                                             56.230.641
               Türk Hava Yolları  HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI       852.149         ağırlık kazandığı ilk 10’un şampiyonu           KOZMETİK VE KİŞİSEL BAKIM  3       117.216    90.794.353     72.69        31           11
                                                                                                                              SİGORTACILIK
               Vodafone          TELEKOMÜNİKASYON             809.498         Netflix, ikinci ise Türk Telekom oldu.          KARAYOLU TAŞIMACILIĞI      3       117.203    101.677.757     71.74      22           32
                                                                                                                                                                            28.899.894
               Yemeksepeti       E-TİCARET SEKTÖRÜ            666.879         Biri global, diğeri yerli iki şirketin ar-      BOYA                       3       109.559    100.055.198    77.96        15          12
                                                                                                                                                         4
                                                                                                                                                                                           70.25
                                                                                                                                                                 60.173
                                                                                                                                                                                                                    13
                                                                                                                                                                                                        31
               Mercedes          OTOMOTİV                     646.267         dından üçüncülüğe yerleşen ise Tür-             LASTİK
                                                                              kiye’nin global markası THY oldu. 1
               Turkcell          TELEKOMÜNİKASYON             603.597         Ocak-31 Aralık 2022 tarihleri arasın-          DİR SÖZLÜĞÜ
               Apple             TEKNOLOJİ                    580.490         daki dijital içeriklerin değerlendiril-         s Dijital İtibar: Dijital itibar; bir bireyin, kurumun ya da markanın   s  Monitoring Programı: Dijital medya platformlarında
               BİM               ZİNCİR MARKETLER              514.109        diği raporda Netflix 1 milyon 990 bin             dijital ortamda oluşturduğu algı ve değerdir. Sosyal medya   anlık ve geçmiş zamanlı olarak markaların veya kişilerin
                                                                              994 toplam sonuç sayısı ile dijital plat-
                                                                                                                                paylaşımları, yorumlar, haberler, forum içerikleri, sözlük entryleri,
                                                                                                                                                                                  itibarını, etkileşimlerini ve hakkında yapılan konuşmaları
               Disney+           EĞLENCE                      442.510         formlarda en çok paylaşım sayısına sa-            blog paylaşımları vb. tüm içerikler dijital itibarı oluşturur.  takip etmek için kullanılan web tabanlı yazılımlardır.
       68   INB U S INE S S  /  HA Z I R AN  2 0 2 3                                                                                                                                            HA Z I R AN  2 0 2 3  /  INB U S INE S S  69
   1   2   3   4   5   6   7   8